Preview

Акмеология

Расширенный поиск

ОСОБЕННОСТИ ОНТОГЕНЕТИЧЕСКОЙ РЕФЛЕКСИИ У ПОДРОСТКОВ С РАЗНЫМ СОДЕРЖАНИЕМ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ

Полный текст:

Аннотация

The article is devoted to understanding of the specificity of manifestations of ontogenetic reflection in teenage years among adolescents with different contents of emotional well-being. There are presented results of empirical research aimed at identifying of the interrelations between ontogenetic reflection and emotional well-being of adolescents. It was discovered that the interrelations between reflection and negative emotional states intensify the experience of emotional distress, finding expression in various deviations of «emotionally-disadvantaged» adolescents. Among «emotionally ambivalent» teenagers lack of ontogenetic reflection is combined with desire to adapt to socially desirable requirements. High level of ontogenetic reflection of «emotionally successful» teenagers contributes to their efficient individualization and socialization. The results of the study can be used for the development of training programs aimed at work with young people targeted at prevention and overcoming of their emotional distress.

Об авторах

Елена Николаевна Ткач
Педагогический институт Тихоокеанского государственного университета
Россия


Марина Юрьевна Бондарева
Педагогический институт Тихоокеанского государственного университета
Россия


Список литературы

1. Бондарева М.Ю., Ткач Е.Н., Кузнецов В.А. Исследование образа «Я» подростков с различным содержанием эмоционального благополучия // Власть и управление на Востоке России. - 2014. - № 2 (67). - С. 132-138.

2. Выготский Л.С. Детская психология. Избранные психологические труды: в 6-ти т. - М.: Педагогика, 1984-1989.

3. Гагарин А.В., Бехтер А.А. Развитие копинг-стратегий будущих психологов посредством рефлексивных методов обучения // Вестник РУДН. Серия «Психология и педагогика». - 2014. - № 3. - С. 90-96.

4. Зайнагабдинов И.Р. Динамика временной трансспективы в становлении «образа Я» подростка: дис. … канд. психол. наук: 19.00.07 / И.Р. Зайнагабдинов. - М., 2007. - 185 с.

5. Силвер Р. Рисуночный тест Силвер. Диагностика когнитивной и эмоциональной сфер личности: методическое руководство / Р. Силвер, А.И. Копытин. - СПб.: Иматон, 2006. - 128 с.

6. Ухтомский А.А. Доминанта. - СПб.: Питер, 2002. - 448 с.

7. Фетискин Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. - М.: Изд-во Института психотерапии, 2002. - 490 с.

8. Франкл В. Воля к смыслу. - М., 2000. - 368 с.

9. Франкл В. Человек в поисках смысла. - М., 1990. - 372 с.


Для цитирования:


Ткач Е.Н., Бондарева М.Ю. ОСОБЕННОСТИ ОНТОГЕНЕТИЧЕСКОЙ РЕФЛЕКСИИ У ПОДРОСТКОВ С РАЗНЫМ СОДЕРЖАНИЕМ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО БЛАГОПОЛУЧИЯ. Акмеология. 2016;(2):83-86.

For citation:


Tkach E.N., Bondareva M.Y. PECULIARITIES OF ONTOGENETIC REFLECTION OF DIFFERENT CONTENTS OF EMOTIONAL WELL- BEING ADOLESCENTS. Acmeology. 2016;(2):83-86. (In Russ.)

Просмотров: 17


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-7577 (Print)
ISSN 2409-6148 (Online)